Aflevering
Arbejdet afleveres til bygherren som aftalt, herunder udlevering af følgende:
Kvalitetssikring, hvis det er omfattet af aftalegrundlaget
Drift og vedligeholdelsesplan på nyanlæg og komponenter, udskrives fra www.kloakkontrol.dk
Rettet tegning (som udført)
Faktura
Færdigmelding og rettet tegning sendes til Kommunen i krævet omfang.
Afvigelser
Afvigelser registreres på blanket B04 med angivelse af om det omhandler:
- Reklamation
- Klager fra kunder efter at arbejdet er afleveret
- Afvigelse
- Mangler eller fejl i projektet, installerede ydelser eller materialer
- Fravigelse fra gældende normer m.v.
- Observationer der gøres på stedet hvor instrukser eller foranstaltninger ikke virker efter hensigten, gældende for både arbejdsmiljøindsats og kvalitetsstyring
Teknisk observation, der gøres på stedet og som har betydning for:
- Kvaliteten og sikkerheden i den færdige installation
- Det omgivende miljø
- Arbejdsmiljøet
- Tekniske hjælpemidler der ikke fungerer efter hensigten
Det vurderes om konstaterede afvigelser skal forelægges kunde eller myndighed inden korrigerende handling iværksættes.
Korrigerende handling dokumenteres ved udfyldelse af blanket B04.
For opnåelse af kvalitetsforbedringer behandles afvigelsesrapporter ved den årlige interne evaluering.
Leverandører
Det skal sikres at leverandører opfylder følgende krav inden de godkendes som leverandør:
- Underentreprenører der udfører autoriseret arbejde skal dokumentere anvendelse af et godkendt KS system
- Materialeleverandører skal yde mindst 5 års ansvar for mangler på materialer der indgår i bygge- og anlægsarbejder
Kvalitetsdokumentation
KS dokumentation, i form af tegninger, tilladelser og øvrig kvalitetsdokumentation skal opbevares i virksomheden i mindst 5 år, på en måde, der sikrer let genfinding, identifikation og læsbarhed.
Dokumentation
- Medarbejderkvalifikationer (B01)
- Myndighedssamling (B02)
- Prøve- og måleudstyr (B03)
- Afvigelsesbehandling (B04)
- Intern evaluering (B05)
- Kvalitetsregistreringer og arbejdsmiljøindsats – arbejdsmappe og kontrolplaner
- Procedure for teknisk ansvarlig kloakmester
Formål
Formålet med denne procedure er at beskrive de aktiviteter der skal efterleves, i forbindelse med planlægning og udførelse af autoriserede kloakarbejder.
Ansvar
Teknisk ansvarlig kloakmester er ansvarlig for at proceduren for efterlevelse, herunder:
- At bemande opgaver med kvalificerede medarbejdere, herunder at stedfortrædere på arbejdspladsen opfylder gældende uddannelseskrav
- At identificere behovet for uddannelse og efteruddannelse. Medarbejderkvalifikationer er registreret på blanket B01
- At instruere og føre tilsyn med at arbejderne udføres i overensstemmelse med gældende love og regler, herunder virksomhedens KS system
- At virksomheden råder over en ajourført og gældende samling af myndighedsforskrifter m.v. Samlingen er registreret på blanket B02.
- At brugsanvisninger og instruktioner m.v. er til rådighed for brugeren.
- At virksomheden anvender tekniske hjælpemidler og prøve- og måleudstyr i rette kvalitet, til hensigtsmæssig løsning af arbejdsopgaverne, herunder:
- Udstyret skal kontrolleres og kalibreres i henhold til myndighedskrav og leverandørens anviste kalibreringsrutiner.
- Udstyret skal kontrolleres for funktion inden brug.
- Tekniske hjælpemidler og prøve- og måleudstyret er registreret på blanket B03.
Ekstern kontrol
Teknisk ansvarlig kloakmester skal deltage ved kontrolinstansens kontrolbesøg i virksomheden, og er ansvarlig for opfølgning på pålæg m.v. i kontrolinstansens kontrolrapport.
Procedure for virksomhedens arbejdsmiljøindsats
Formål
Formålet med denne procedure er, at beskrive aktiviteterne for virksomhedens arbejdsmiljøindsats i forbindelse med planlægning og udførelse af arbejder.
Ansvar
Virksomhedens ledelse er ansvarlig for at sikkerheds- og sundhedsarbejdet omfatter alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer, samt at der systematisk og løbende arbejdes med forbedringer.
Herunder:
- Oprettelse af sikkerhedsorganisation, hvis antallet af ansatte overstiger 10 personer.
- Ved arbejdsulykker og tilløb til arbejdsulykker skal årsagen analyseres og forebyggende foranstaltninger skal sættes i værk
- Arbejdsulykker skal anmeldes til Arbejdstilsynet, senest 9 dage efter skadestidspunktet, hvis ulykken medfører mere end én dags fravær udover den dag skaden er sket. (Anmeldelse kan ske via www.arbejdstilsynet.dk)
Arbejds- Plads- Vurdering (APV) (IN39)
Repræsentanter for virksomhedens ledelse og de ansatte skal i fællesskab udarbejde en Arbejds- Plads- Vurdering (APV) hvert 3. år
APV skal endvidere udarbejdes hvis der sker ændringer i arbejdsopgaver, arbejdsmetoder eller arbejdsbetingelser.
Som dokumentation for udarbejdet APV anvendes blanket nr. IN39.
Udarbejdet APV skal være tilgængelig for virksomhedens medarbejdere.
I forbindelse med udarbejdelsen af APV afdækkes virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, løsningsforslag behandles og handlingsplan vedtages og dokumenteres.
Ved udarbejdelse af virksomhedens Arbejds- Plads- Vurdering skal følgende hovedområder som minimum vurderes:
- Ulykker
- Kemi
- Biologi
- Ergonomi
- Fysisk arbejdsmiljø
- Psykisk arbejdsmiljø
- Sygefravær
- Velfærd
I forbindelse med årlig intern evaluering af kvalitetssyringssystemet, følges der op på handlingsplanen fra seneste APV, og det kontrolleres om aftalte aktiviteter er sat i gang.
Hvis der konstateres afvigelser, iværksættes der afvigelsesbehandling i henhold til afsnit 2.12.
Basisinstruks for arbejdsmiljøindsats
Alle medarbejdere skal være i besiddelse af, og sat i stand til at efterleve basisinstruks.
Basisinstruks skal efterleves ved udførelse af almindeligt forekommende arbejdsopgaver
Virksomheden arbejder efter følgende basisinstrukser:
- Kloakarbejde (IN30)
- Jord- beton- og anlægsarbejde (IN33)
Vurdering af arbejdsmiljøindsats
Arbejdsmiljøforholdene vurderes som et led i virksomhedens procesgranskning, og dokumenteres i arbejdsmappens afsnit om arbejds- og miljøforhold.
Hvis procesgranskning i forbindelse med en konkret arbejdsopgave viser, at alle arbejdsprocesser er omfattet af virksomhedens basisinstrukser skal der ikke iværksættes yderligere arbejdsmiljøindsats.
Hvis det derimod under procesgranskningen eller arbejdets udførelse viser sig, at ikke alle arbejdsprocesser er omfattet af virksomhedens basisinstrukser, skal der udarbejdes en specifik arbejdsmiljøinstruks, målrettet mod disse arbejdsprocesser (IN31)
Registrering af stoffer og kemikalier (L40)
Virksomheden skal råde over en ajourført liste, indeholdende oplysninger om de farlige stoffer og kemikalier, der anvendes i virksomheden.
Anvendelse af stoffer og kemikalier - Arbejdspladsbrugsanvisning (IN38)
Der skal udarbejdes og anvendes en arbejdspladsbrugsanvisning når der arbejdes med farlige stoffer og kemikalier
Leverandøranvisninger og arbejdspladsbrugsanvisninger for farlige stoffer og kemikalier skal være til stede på arbejdspladsen og til rådighed for brugeren,
Anvendelse af materiel
Alt CE mærket materiel, herunder maskiner, værktøjer og andet udstyr skal anvendes i overensstemmelse med leverandørens brugsanvisning.
Brugsanvisning kan nedtages fra www.materielsektionen.dk eller udleveres fra leverandøren. Brugsanvisning for materiel skal være til stede på arbejdspladsen.
Elektrisk værktøj skal kontrolleres med intervaller der ikke overstiger 6 måneder. Kontrollen kan udføres af medarbejder der, af autoriseret el installatør, er instrueret i kontrollens omfang og udførelse. Dokumentation for udført kontrol indføjes i blanket B03.
Dokumentation
- Procesgranskning - Arbejdsmappe
- Basisinstruks – (IN30 og IN33)
- Specifik arbejdsinstruks – (IN31)
- Arbejds- Plads- Vurdering (APV) – IN39
- Arbejdspladsbrugsanvisning – IN38
- Liste over stoffer & kemikalier – L40